Houzz Logo Print
pouline_gernes

Snygga blå väggfärger?

Pouline Gernes
Год(а)/Лет назад: 6
Последние изменения: Год(а)/Лет назад: 6

Hjälper min mamma göra om sitt sovrum och tanken är att måla vägarna som nu är vita och tråkiga härligt blå, har någon kanske en bra blå färg rekommendera? Gärna miljövänlig! Fick hjälp i färgbutiken men färgprovet kändes alldeles för himmelsblått när det kom upp på väggen. Hjälp!


Комментарии: 8

  • Pouline Gernes
    Автор
    Год(а)/Лет назад: 6
    Tack för svar och tips Marcus och Josefina, ska kolla upp det! :)

    Tänkte nog egentligen mer höra om någon har en färg att rekommendera utifrån egna erfarenheter. Kanske någon som själv målat ett rum blått och är extra nöjd med kulören. Så kan man kolla upp den i färgaffären och kanske hitta något man kanske inte själv valt spontant. Eller eventuella tips om något speciellt man ska tänka på när man målar just blått. Så svårt att veta hur en väggfärg ser ut från ett foto på en okallibrerad skärm.
  • PRO
    Josefina
    Год(а)/Лет назад: 6

    Jag förstår :) Inredarna på Esteriör målade vår pop-up butik i Stockholm i Alcros blå kulör Djupet. Superfint blev det, har sett det personligen men även fint på bild. Ett personligt tips från mig på en blå vägg jag sett nyligen :)


    Sno stilen från Houzz pop-up · Еще

  • Sandra Tordenmalm
    Год(а)/Лет назад: 6

    Om du gillar kulören på bilden du lagt upp så är det Stone blue från Farrow&Ball. Själv har jag målat mitt sovrum med St Pauls blue från Jotun. Den är ganska mörk, lite smutsigt blågråsvart och väldigt behaglig och fin i ett sovrum. Det är den du ser på bilden nedan (foto Frida Rahmstedt/Trendenser)

    Lycka till!

  • PRO
    Kajsas Hem
    Год(а)/Лет назад: 6

    Om du går in i en färghandel har dom färgkort, färgprover. Jag tycker om att använda mej av NCS systemet. Alla färgåterförsäljare skapar sina egna namn, dimblå, havskänsla och jag vet inte allt vad de hittar på!! Men leta en färg med ca 10% svärta och 10-15%grönfärg i så tror jag du är rätt ute..Fråga din färghandlare om färgprover på något sådant..Strunta i vad de heter och prova gärna på en liten yta med färg prov! Lycka till!!

  • PRO
    Angelicas foto & design
    Год(а)/Лет назад: 6

    Vi har denna i sovrummet. En variant av jotuns deco blue men med mer svart i.

  • PRO
    Tretow Deco
    Год(а)/Лет назад: 6

    Hej! Jag målade nyligen ett sovrum i Oval Room Blue från Farrow & Ball åt en kund, och det blev en alldeles underbar, lugn stämning. Testa den! / Sofia, Tretow Deco

  • PRO
    MAZE INTERIOR
    Год(а)/Лет назад: 6

    Hej Pouline,

    Vad härligt med blå nyans i sovrummet! Lugnt och fint för ögat :)

    Vi använde oss av denna kulör för en fotografering, kanske en nyans som faller i smak?

    Det är NCS: S 5020 - B

    Lycka till! /Amanda på Maze

    Pythagoras - the genius bracket system · Еще